Veľký Vietor
Kódový názov pre vozidlo, ktoré bolo vyvinuté v Maďarsku počas studenej vojny. Ide o kombináciu legendárneho tanku T-34 a prúdových motorov z lietadla MIG-21. Táto kombinácia zabezpečila efektívne využitie stárnucej techniky, ktorá by inak hrdzavela bez využitia
Začali s tým Rusi, Maďari to dotiahli do dokonalosti
Koncom 80. rokov vyvinuli v Sovietskom Rusku prvý hybrid, ktorý sa skladal z motoru MIG-15. Ten pripevnili na korbu nákladného automobilu. Stroj bol určený na čistenie leteckých plôch hlavne od snehu a hasenie rozsiahlych požiarov
Maďarský koncept
Ako už bolo spomenuté, boli to práve Maďari, ktorí dotiahli tento koncept do dokonalosti. Veľký Vietor má iba jednu rýchlosť (dopredu), pohybuje sa maximálkou 4.8km/h a skladá sa z 3 hlavných komponentov
- Podvozku T-34
- Dvojici motorov Tumansky R-25 z MIG-21
- Prídavných trysiek na vodu
Obrovská sila
Bezpochyby ide o najsilnejší hasičský nástroj v doterajších dejinách. Trysky na vodu v kombinácii s prúdovým motorom zabezpečia prúd vody, ktorý sa k požiaru rúti s rýchlosťou viac ako 1.200 km/h čiže takmer rýchlosťou zvuku. Voda mizne rýchlosťou 832 litrov za sekundu
Tento stroj má skvelé využitie pri hasení požiarov ropných vrtov. Tie totižto horia inak ako bežný požiar. Počas bežného požiaru ropného vrtu je tlakom hnané palivo (ropa), ktoré po opustení zdroja okamžite horí. Ropa dokáže horieť len do momentu, dokým je teplota okolia dostatočne veľká s adekvátnym prístupom kyslíka
Tento hasičský stroj dokáže kombináciou silných prúdových motorov a vodných trysiek vyriešiť oba problémy zdanlivo nekonečného cyklu. Vodná clona s tak obrovskou rýchlosťou oblasť nie len schladí, ukončí aj cyklus horiacej ropy
Našiel svoje využitie
V roku 1991 nechal Sadám Husajn nemilé prekvapenie pre západné jednotky. Zapálené ropné polia v Kuvajte, ktoré denne spálili viac ako 15 miliónov litrov ropy. Toto predstavovalo nie len obrovskú ekonomickú ale aj ekologickú katastrofu. Nad blízkym východom sa vytvorili obrovské mraky a dážď bol kontaminovaný
Na územie boli vyslaní experti na hasenie z viacerých kútov sveta a pomáhali hasiť tieto ropné vrty. Tu našiel využitie aj Veľký Vietor, ktorý hral neodlučiteľnú rolu pri odstraňovaní tejto katastrofy
Posádka pozostávala zo šoféra, operátora trysiek a veliteľa. Pri takýchto požiaroch slúžil pancier T-34 ako skvelý ochranný prvok pred spálením
Potom čo sa vozidlo priblížilo k horiacemu ropnému vrtu, otvorili sa trysky, tank sa zabrzdil a spustil sa masívny oblak zmiešaný s vodou a inými hasiacimi prostriedkami. Veľkým problémom ale bol zdroj vody vzhľadom na to, že tento stroj ju spotreboval rýchlosťou svetla. To spôsobilo, že zatiaľ čo stroj bol pripravený požiar uhasiť, častokrát sa čakalo na vodu, ktorú v púšti zohnať je náročný proces
Podľa známych informácii trvalo hasenie jedného ropného vrtu iba niekoľko sekúnd. Záchranné tímy potom mohli uzavrieť prívod ropy a zamedziť tak ďalším požiarom
Veľký Vietor je dôkazom toho, že s trochou kreativity môžu aj stroje na prvý pohľad zastaralé dostať nový význam