Najväčšia flotila ľadoborcov
Rusko je vlastníkom najväčšej flotily ľadoborcov. K nej sa pridal nový kúsok s jadrovým pohonom nesúci názov Sibir. Bol postavený v Petrohrade a 13. Januára vyplával do Murmansku, ktorý sa stane jeho domovskou základňou. Táto loď spoločne s ostatnými bude významným esom v oblasti svetového trhu vzhľadom na narastajúci potenciál Arktickej cesty
Sériová výroba
Ide o sériovo vyrábanú loď podľa projektu 22220. Jej cena bola približne 630 miliónov EUR. Fakt, že Rusko je ochotné investovať takéto astronomické sumy do flotily jadrových ľadoborcov naznačuje, že v Arktickej ceste vidia veľkú budúcnosť
Prvé mesiace ostrej prevádzky dokážu funkčnosť systémov pod záťažou a tým sa odstránia potenciálne chyby tejto série. Krátko po tom čo dorazí do domovského prístavu bude vyslaná na svoju prvú misiu. Operovať bude prevažne v západnej Arktickej časti
Veríme, že efektívne operovanie týchto plavidiel bude kľúčovým faktorom udržateľného rozvoja severnej cesty
Parafráza, Atomflot CEO Mustafa Kashka
Základné parametre
- dĺžka 173 metrov
- šírka 34 metrov
- výtlak 33,5 tisíc ton
- pohon dodávajú 2 jadrové reaktory RITM-200, každý o výkone 175 MWt
- výkon na lodnej skrutke okolo 60 MW
- rýchlosť 22 uzlov / cca 40km/h
- posádka pozostáva z 54 členov
- životnosť je predpokladaná na 40 rokov
Flotila ľadoborcov narastá
Rusko aj naďalej investuje do stavby nových jadrových ľadoborcov. Momentálne prebieha stavba ďalších troch z tejto série. Ural, Yakutia a Chukotka sa taktiež onedlho pridajú k flotile
Všetky tieto akcie naznačujú, že Rusko sa pripravuje dominovať severnú Arktickú cestu. S momentálnym počtom ľadoborcov je desiatky rokov oproti všetkým ostatným potenciálnym konkurentom nie len v počte lodí ale aj skúsenosťami s ich prevádzkou
Počty ľadoborcov podľa krajín
- Rusko – 46
- Fínsko – 10
- Kanada – 7
- Švédsko – 7
- USA – 5
Už len táto štatistika poukazuje na obrovský rozdiel medzi investíciami do flotily ľadoborcov. Zároveň je dôležité podotknúť, že značná časť Fínskych a Švédskych ľadoborcov nie je určená na Arktídu ale iba pre Baltské more. Rusko je súčasne jedinou krajinou, ktorá operuje ľadoborce s jadrovým pohonom
Nerastné zdroje Arktídy
S tendenciou globálneho úbytku ľadov narastá aj záujem krajín o toto prostredie. Je extrémne bohaté na nerastné suroviny a to predovšetkým ropu a zemný plyn. Tento fakt spojený s novou obchodnou trasou vytvára z tejto oblasti strategický predmet záujmu
Ropa a zemný plyn, ktoré sa nachádzajú skryté na Arktíde by podľa odborníkov mohli pre Rusko predstavovať zdroje na niekoľko dekád keď nie storočí
Významná obchodná cesta
Každoročne narastá počet ton, ktoré skrz severnú cestu transportné lode prevezú. Cesta je štandardne bez ľadu len 2 až 3 mesiace v roku. Klimatické zmeny ale rapídne pomohli zvýšiť objem prevezeného tovaru. Aj napriek tomu je počasie ale nepredvídateľné a dochádza k tvrdým mrazom, ktoré sú schopné zvládnuť len ľadoborce najvyššej triedy. Minulý rok uviazlo medzi ľadom viac ako 20 lodí, ktorým museli ľadoborce prísť na pomoc
Ruský prezident V. Putin “nariadil”, aby do konca roka 2024 bolo skrz severnú cestu ročne prevezených 80 tisíc ton tovaru. Na splnenie tohto plánu by flotila ľadoborcov musela udržať celú 6 000 kilometrovú cestu s minimom ľadu takmer celý rok. Plán je to podľa mnohých až príliš optimistický, cieľ je ale jasný. Stať sa konkurentom Suezskému prieplavu
India ako významný geopolitický hráč
Počas 21. Indicko-Ruského summitu, ktorý prebehol 6. Decembra 2021 prejavila Indická strana veľký záujem o severnú Arktickú cestu a kolaboráciu s Ruskom. Arktická cesta poskytuje najkratšiu trasu medzi východnou Áziou a západnými prístavmi. Z tohto dôvodu sa stáva lukratívnou pre ázijské krajiny
Cesta zo Šanghaja do Rotterdamu – 30% kratšia – 10/12 dní kratšia
Cesta z Yokohama do Rotterdamu – 40% kratšia
Toto sú obrovské percentá pre globálny trh, ktoré predstavujú miliardy v privezenom tovare navyše
Zvýšená vojenská prítomnosť
Rusko posledné roky zvýšilo vojenskú aktivitu v tejto oblasti. Arktické vojenské cvičenia, protivzdušná obrana a aktivita ponoriek. Sú to ale predovšetkým ponorky, ktoré majú mnoho otáznikov ohľadom ich novej výzbroje a schopností. Rusko totižto predstavilo niekoľko noviniek, ktorých vojenské využitie súvisí úzko s regiónom Arktídy
Zhrnutie
Niet pochýb, že Arktída sa najbližšie roky stane čoraz viac diskutovanou témou. Či už ide o Arktídu ako obchodnú cestu alebo Arktídu ako zdroj nerastných surovín, bude to predmetom obrovských diskusii nie len z hľadiska obchodného ale aj bezpečnostného. Pod ľadom sú totižto zamrznuté rôzne vírusy, ktoré ešte nepoznáme a s určitosťou sú niektoré schopné ľudstvo aj vyhubiť. Otázne bude teda ako sa k tomuto všetkému zainteresovaní postavia